2007
NUMMERS:
- Uitzicht, Jean Pierre Rawie
- Decor, Willem van Toorn
- Groeten uit ’s Gravenhage, C.O. Jellema
- Moment, Jean Pierre Rawie
- Als daar muziek voor is, M. Vasalis
- Fanfare-corps, M. Vasalis
- De gestorvene, Ida Gerhardt
- Het andere land, Ida Gerhardt
- Geef mij maar de brede… , Rutger Kopland
- Oosterhouw, Willem van Toorn
- Het schip, Ida Gerhardt
- Ten leste, Jean Pierre Rawie
LIVE UITVOERING:
Voor een 'live' uitvoering van 'Het andere land' zie: Jack W. Beneker op Youtube.
GINDS AAN DE OVERZIJDE
In november 2007 verscheen de tweede CD met gezongen gedichten: Ginds aan de overzijde. Jack W. Beneker maakte weer een selectie uit het werk van zijn favoriete dichters en samen met Stefan Terpstra werden passende arrangementen gemaakt. Na aandacht van een aantal radio-programma’s heeft deze CD een grote groep liefhebbers gekregen.
RECENSIES
HET PAROOL, 12 september 2008, door Curt Simons
BENEKER ZET GEDICHTEN PRACHTIG OP MUZIEK
'Als daar muziek voor is, wil ik het horen'. Het is een regel uit een gedicht van dichteres Vasalis.Jack W. Beneker heeft
zich die zin ter harte genomen. De muzikant/componist zet poëzie van zijn favoriete Nederlandse dichters op muziek en heeft
inmiddels twee CD's met deze nummers uitgebracht Een aantal van die stukken liet Beneker(zang,gitaar) samen met Stefan
Terpstra(piano) gisteravond in het Parooltheater horen. Beneker zegt het belangrijk te vinden dat de melodie het gedicht
ondersteunt en dat vooral het door de dichters beoogde gevoel moet worden overgebracht. Voor die opdracht slaagt Beneker met
verve. Hij weet vanaf de eerste noot de juiste sfeer te creëren. Of het nou een gedicht is van Ida Gerhardt over een kinderliedje
van vroeger of een stuk van Willem van Toorn over de verschillende lagen van een landschap, de arrangementen van Beneker en
Terpstra passen steeds perfect bij de teksten.
De uitleg van Beneker voor elk lied is helder en een mooie aanvulling.Het laat voor het publiek nog genoeg aan de verbeelding over.
Het intiem gebrachte optreden staat als een huis. Een aantal stukken verdient extra vermelding.Daarmee worden andere stukken
misschien wel tekort gedaan. Beneker en Terpstra brengen op indringende wijze 'Victorieplein'van Ischa Meijer. Je voelt helemaal mee
met het jongetje dat wordt beschreven en dat alles goed zou maken.Na het nummer is het publiek er zo stil van dat bijna wordt vergeten
om te applaudisseren Dat gebeurt gelukkig niet.
Beneker laat daarnaast met 'Groeten uit 's Gravenhage'van C.O.Jellema horen dat hij voor deze bewerking niet voor niets in 2004 de
tweede prijs won bij de VSB-poëzieprijs voor beginnende componisten. Een aantal mensen in de zaal liet weten 'kippenvel' van het
nummer te krijgen. Een beter compliment is nauwelijks denkbaar.
Beneker zingt aan het begin van de voorstelling een door Jean Pierre Rawie beschreven treinreis. Volgens de dichter zie je veel als je
door het raam naar buiten kijkt, maar er gaat ook veel verloren. Dat laatste geldt zeker niet voor de nummers van Beneker.Die blijven
wel langer hangen. Beneker wacht hopelijk niet te lang met het uitbrengen van zijn derde CD.
Cultuurbijlage NOORDHOLLANDS DAGBLAD, november 2007, door Mark Minnema
'GEDRAGEN DOOR EEN GEDICHT' Nieuwedieper Jack W. Beneker zet poëzie op muziek.
In zijn platenkast vind je zowel Greenday als Mozart, maar als het gaat om muziek máken overheerst bij Jack W. Beneker de melancholie. Het is de weemoed die overheerst op zijn nieuwe CD GINDS AAN DE OVERZIJDE. Jack Beneker zet een keuze van zijn favoriete dichters- Vasalis, Rawie, Gerhardt, van Toorn op muziek. Hij zingt de gedichten op bedachtzame melodieën, tegen ingetogen arrangementen met piano, gitaar, strijkers en een enkele blazer. Voor Benekeris het niet meer dan een logische stap. Hij combineert zijn beide passies- het lezen van poëzie en het maken van muziek- in één ding: gezongen gedichten. ‘Het mooie van poëzie is dat er altijd meer staat dan er staat. Het is ingedikte taal waarin je kunt ontdekken wat er in verscholen ligt. Veel van de gedichten verwijzen naar het rivierenlandschap waar Beneker graag komt vanwege de authenticiteit, waar de ‘overzijde’ als het ware een belofte inhoudt. Maar ook in de betekenis van ‘gene zijde’ komt het aan de orde. Als anderen verwoorden hoe jij je voelt kun je daar een beetje door gedragen worden. Ze zeggen wel eens dat je dingen van je af kunt schrijven, in de poëzie kun je iets naar je toe lezen. Ik laat me leiden door het gevoel van het gedicht. Dat bepaalt de melodie, waarbinnen elk woord de goede plek moet krijgen. Ik hoor van mensen dat ze de gedichten in gezongen vorm anders gaan beleven, nieuwe dingen ontdekken. Het lijkt alsof het gedicht een tweede leven krijgt. Dat wil ik te weeg brengen en haal daar ook mijn voldoening uit: dat mensen de intensiteit herkennen waarmee het gemaakt is.’ De samen met Stefan Terpstra gearrangeerde muziek is verstild en zorgt voor een éénheid van sfeer.
AAN DIT ALBUM WERKTEN MEE:
Stefan Terpstra : toetsinstrumenten, basgitaar
Coen Engelhard : cello
Kees Hanegraaff : hobo, althobo
Monique Jansen : dwarsfluit
Steffen Snip : klarinet
'Slide Fever' : trombonekwartet
Jack Beneker : zang, akoestische gitaar
Composities : Jack Beneker
Arrangementen, Produktie : Jack Beneker & Stefan Terpstra
Opname : Metaphore Music, Den Helder
Mastering : Steve Phillips, Hoorn